múzeumi mozaik

a Savaria Megyei Hatókörű Városi Múzeum blogja

2025. dec 01.

Raktárból a polcra: egy 2. századi terra sigillata tál restaurálása

írta: Savaria MHV Múzeum
Raktárból a polcra: egy 2. századi terra sigillata tál restaurálása

1930. december 21-én ajándékozás útján több tárgy is bekerült a Vasvármegyei Múzeum régészeti tárának gyűjteményébe. Lelőhelyként „Szombathely, Eredics Ferenc u. egy még névtelen u. sarkán Krist ezredes háza építésekor” [1] lett megjelölve. A Dragendorff 37 típusú tál leírásához: „tojásfüzér alatt medallionok, azokban ámorok, medallionok között felfüggesztett girlandok, ezek felett delfinek, alattuk futó állatok” bejegyzés került a leltárkönyvbe.

54-105-4_01_1.JPG

  54-105-4_01_2.JPG

 

 

 

 

 

 

2023-ban a régészet régi gyűjteményének átnézésekor adódott a lehetőség a jó állapotú, publikált, de törött és hiányos tál helyreállítására. A tárgy egy Dragendorf 37-es típusú tál, készítési helye Lezoux ...

Tovább Szólj hozzá

2025. nov 25.

Ipar és trendek. Gyöngydivat az avar korban

írta: Savaria MHV Múzeum
Ipar és trendek. Gyöngydivat az avar korban

Kora középkori divatipar, avar trendek? Beszélhetünk egyáltalán ilyesmiről az ipari forradalom előtt mintegy 1000 évvel? Természetesen nem a modern fast fashionhoz hasonlíthatóan, de a régészeti leletek alapján bizonyos értelemben létezett egyfajta divatipar a népvándorlás korában. Míg az elit drága, nívós ékszerei a korszak legmagasabb szintű ötvösművészetét képviselik, addig az olcsóbb, tömegesen előállított tárgyak — például az üveggyöngyök — szélesebb rálátást nyújtanak a divatot alakító háttértényezőkre és mechanizmusokra. Ezen leletek vizsgálatával megkísérelhetjük körvonalazni egy-egy korszak meghatározó ízlésvilágát, illetve a trendek dinamikáját.

Miről árulkodnak az avar kori üveggyöngyök?

gyongy1.jpg

Az ...

Tovább Szólj hozzá

2025. nov 19.

Hogyan kerül kalap a tehénre?

írta: Savaria MHV Múzeum
Hogyan kerül kalap a tehénre?

Sokunk számára ismerősek Eisemann Mihály - Kellér Dezső - Szilágyi László 1931-ben írt, több zenés műben, operettben is szereplő nagy sikerű slágerének sorai:

„Bőg a tehén, mert nincs kalap a fején,
És napszúrást kap szegény, ha meleg az idő!”

Teljesen alaptalannak tűnő, bugyutácska szöveg, a szerzők – ha akaratlanul is – mégis ráhibáztak valamire.

snf250_k.jpgIgába fogott tehenek. Őriszentpéter, 1950 (SNF 250)
(A szekér megrakása közben szénával etetett állatok)
Fotó: Lehmayer Ferenc
Iga használatakor az igavonó állat a nyakával, az iga főfájának közvetítésével húzza a terhet. Az iga többi része – a középrészen lévő hajlított „bélfák”, a szélek kovácsolt igaszegei vagy az alul elhelyezkedő deszka, az ...

Tovább Szólj hozzá

2025. nov 11.

Az irgalom gesztusa

írta: Savaria MHV Múzeum
Az irgalom gesztusa

Bartoniek Anna: Szent Márton és a koldus

Bartoniek Anna  Szent Márton és a koldus című festménye a Geszler-Garzuly család ajándékaként került a Szombathelyi Képtár tulajdonába, 1996-ban. Jelenleg az állandó kiállításban látható, részben kvalitása miatt, részben a város Szent Márton-hagyományához való kötődődése miatt. Bemutatásának aktualitása is Márton napja és a hozzá kapcsolódó ünnepkör. 

bartoniek_anna_szent_marton_es_a_koldus.jpg

Bartoniek Anna festőművész (1896-1978) budapesti polgári családból származott. Édesapja, Bartoniek Géza, az Eötvös Kollégium igazgatója volt. Anna 1914-től - a világháború okozta megszakítással - 1922-ig a Képzőművészeti Főiskolán tanult, mesterei Glatz Oszkár, Réti István és Vaszary János voltak. 1924-ben tanulmányúton járt Rómában, Velencében és ...

Tovább Szólj hozzá

2025. nov 05.

Egy porcelántorzó második élete

írta: Savaria MHV Múzeum
Egy porcelántorzó második élete

Geszler Mária Garzuly Japán füstje  (1998) című porcelánszobra a Kecskeméti Nemzetközi Kerámia Stúdió gyűjteményének egyik kiemelt darabja.

1_1.JPG

Kortárs művészeti alkotásokat mindig kihívás restaurálni, hiszen az alkotók gyakran feszegetik az „anyag” határait és szívesen ötvöznek hagyományos formaalkotási eljárásokat izgalmas, újszerű technikákkal. Geszler Mária Gazuly kompozíciói esetében nedves porcelánfelületre szitázott képei, fotói, rajzai együtt hajlanak az anyaggal kidomborítva mélységet, magasságot. „A képalkotás eszközeivel, szürreális képzettársítások révén, sajátos formavilágot jelenít meg, amely egyszerre tükrözi az ipari világ csodáját, rendjét, zűrzavarát és az emberi miszticizmust, ...

Tovább Szólj hozzá

2025. okt 28.

Nálatok laknak-e állatok?

írta: Savaria MHV Múzeum
Nálatok laknak-e állatok?

Október 4-e Assisi Szent Ferenc, az állatok és a természet védőszentjének emléknapja, 1931 óta pedig az állatok világnapja is. A globális esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a vad- és háziállatok védelmére, valamint az ember és az állat közötti felelős kapcsolatra. A világnap minden évben lehetőséget ad a közösségeknek arra, hogy gondoljanak a körülöttük élő állatokra, a biodiverzitás megőrzésének jelentőségére és a fenntartható együttélés fontosságára. Ehhez a kedvelt világnaphoz kapcsolódva ebben a blogbejegyzésben a paraszti állattartással kapcsolatosan villantunk fel néhány rövid gondolatot.

Az állat, vagyis a jószág a parasztgazdaságban komplex szerepet töltött be: elsősorban igaerő , azontúl élelmiszer ...

Tovább Szólj hozzá

2025. okt 21.

"A magyar ipar sorsában osztoztam..."

írta: Savaria MHV Múzeum
"A magyar ipar sorsában osztoztam..."

A feleség: Tábori Gabriella textilművész

Schrammel Imre, Szombathelyen született Kossuth-díjas keramikusművész 1958-ban nősült, felesége Tábori Gabriella textiltervező, aki Ikerváron született 1931. március 26-án. Házasságukból egy gyermek született: Zoltán (1961), aki a szombathelyi Éva-malomban helyet kapott Schrammel-gyűjtemény építészeti terveinek megalkotója.
Gabriella Kőszegen érettségizett 1950-ben. 1950–55-ig a Magyar Iparművészeti Főiskola textil szakos hallgatója volt, majd a főiskola és az Iparművészeti Vállalat közös üzemeltetésű szövöttanyag-stúdiójában tervezett. Innen ment nyugdíjba 1987-ben.


s_i_tabori_gabriella.jpegTábori Gabriella portréja. Fotó: Fneisz József

Munkásságának fő vonala a lakástextil-tervek, melyek - saját bevallása szerint - aktív korszakában az ...

Tovább Szólj hozzá

2025. okt 14.

A fonallal festő textilművész: Szuppán Irén

írta: Savaria MHV Múzeum
A fonallal festő textilművész: Szuppán Irén

S zuppán Irén nyomott és festett textiltervezőként kezdte pályáját, miután Schubert Ernő és Molnár Béla tanároknál 1952-ben diplomázott az Iparművészeti Főiskolán. De már nagyon korán megfogalmazódott benne, hogy valami mással is szeretne foglalkozni. Az ősi, XVII. századi távol-keleti technikában az "ikatban" találta meg művészi kifejezésmódját. Ebben a technikában alkotott közel ötven éven keresztül. Ezt művelte nagy szaktudással, szívvel és kitartó hűséggel hosszú éveken át egyedüliként Magyarországon. Az ikat technika definíciója talán úgy fogalmazható meg a legegyszerűbben, hogy fordítottja a falikárpit-szövés technikájának, ahol az egyszínű felvetőszálak szolgálnak alapot, melyben a mintát, a mondanivalót a ...

Tovább Szólj hozzá

2025. sze 29.

Fogadalmi tárgy, mely betegségre gyógyír

írta: Savaria MHV Múzeum
Fogadalmi tárgy, mely betegségre gyógyír

A történelmi Magyarország területén számos búcsújáróhely megtalálható. Ezek olyan szakrális színterek, ahová az egészséges és a beteg ember egyaránt ellátogat, elzarándokol a meggyógyulásért vagy a hálaadás miatt.
A „ jámborság útja, de közben a különböző falubeliek úgy összekeveredhetnek, hogy még a zászlaikat is eltörik egymáson ” – fogalmazta meg az 1940-es évek elején Vajkai Aurél.
Minden búcsújáróhely sajátos hagyományokat hordoz, hiszen legenda, jelenés vagy történet kapcsolódik az ott található Mária-szoborhoz vagy Mária-képhez. A búcsúhelyre érkező zarándokok különböző tárgyakat hagynak ott és hoznak el, amelyek között szerepelhet értéktelen rongydarab, drága ékszer vagy akár egy fogadalmi tárgy, ...

Tovább Szólj hozzá

2025. sze 17.

„Ravaszabb vala minden mezei vadnál”

írta: Savaria MHV Múzeum
„Ravaszabb vala minden mezei vadnál”

Kígyóábrázolások a savariai Iseumból – ambivalens szimbolika

A kígyómotívum talán az egyik legősibb és egyben legellentmondásosabb jelkép a vallástörténeti szimbolikát tekintve. Az ősi, egyiptomi ábrázolásokon kobrákat találunk a fáraók homlokán, valamint magáén, Osiris istenén is, amelyre az Iseum állandó kiállításának leletei között is bőven akad példa. Ezt a szimbólumot Ureusz kígyónak nevezzük és amellett, hogy nagyon erőteljes bajelhárító szerepet tulajdonítottak neki, a fáraók homlokán megjelenő kobra egyszerre fogható fel az isteni tudás földivé válásának jelképeként is (Sosztarits Ottó szóbeli közlése, 2025), hiszen – adottságainál fogva – a kígyó érintkezik legszorosabban a földdel.

kep1_kigyo.jpgOsiris isten szobra. Budapest, Nemzeti Múzeum. Jelenleg: Iseum Savariense ...

Tovább Szólj hozzá

süti beállítások módosítása