2025. feb 14.

A szerelem tárgyai

írta: Savaria MHV Múzeum
A szerelem tárgyai

Február manapság már nem csak a farsangi időszak mulatozásairól, hanem sokak számára a szerelem ünnepléséről is szól.  Magyarországon Bálint-nap, míg a világ más országaiban Valentin-nap február 14-e. Szent Bálint tiszteletét és a hozzá kapcsolódó szokásokat hazánkban a betelepülő németek mélyítették el a 18. században. Vonatkozó népszokásaink és hiedelmeink nem kapcsolódnak szervesen a szerelemhez, sokkal inkább az egészség megőrzését, a betegség elhárítását célozzák. Talán mégsem veszi zokon a Kedves Olvasó, ha érintőlegesen mégis megemlékezünk a szerelem örökkévalóságáról. Ugyanis a szerelem érzése esszencia, minden korban mozgatórugója az ember tevékenységeinek. Alkotásra, kifejezésre ösztönöz, szépséget és érzékenységet csepegtet a mindennapokba. Kedvesünk megajándékozása egyfajta kulturális univerzálé, melynek célja minden korban az, hogy választottunk tudtára adjuk a szándékainkat és emléket állítsunk a szerelmünknek. A szerelem tárgyai sokfélék lehetnek, de mind egy irányba, a szív felé mutatnak.

A Savaria Múzeum néprajzi gyűjteményében is számos “szerelmes” tárgyat találunk. Ezek többségükben látványos, díszes, szép darabjai a gyűjteménynek. Általában kiemelt szakmai figyelemben részesülnek, legtöbbjük szerepelt már kiállításban, katalógusban, több alkalommal, egyre javuló minőségben fényképezték őket. A következőkben kísérletet teszünk arra, hogy ezen tárgyakon keresztül a 19-20. századi, “népi” szerelmek világába kalauzoljuk az Olvasót.

Az ajándék minden esetben jelentőséggel bír, akár adjuk, akár kapjuk. A paraszti világ ajándékozási szokásai bonyolult társadalmi viszonyrendszereket tükröznek. Közel sem volt  mindegy, hogy ki, kinek, mit és mikor ajándékozott. A különböző egymásnak adott tárgyi javak közül egyértelműen kiemelkedik az ún. szerelmi ajándékok színes, változatos kategóriája. Ezek tulajdonképpen legénynek és leánynak az udvarlás idején - jobb esetben - vice versa adott ajándékai. Ezek a tárgyak egyrészt a szerelmesek közötti személyes kötődés megerősítését szolgálják, szándékot, ígéretet fejeznek ki egymás irányába, másrészt, a falu társadalmának szemében kézzel fogható dokumentumai a kapcsolat fennállásának. A szerelmi ajándékoknak két típusát szokás megkülönböztetni: az alapvetően szülők által előkészített, kiházasítást célzó, foglaló-jellegű, nagyobb értékű ajándékokat, valamint a személyes vonzalmat kifejező, udvarlási szándékot jelző egyéni ajándékokat.Az ajándékozás legtöbbször valamilyen ünnephez, jeles alkalomhoz kötött aktus volt.

A téma neves kutatója, K. Csilléry Klára megállapítása szerint a néprajzi tárgyanyagban szórványosan már a 17. századtól ismeretesek szerelmi ajándékok, a 18. századtól pedig egyre nőtt ezen ajándékok népszerűsége. A szerelmi ajándékok “aranykora” mégis a 19-20. század, ekkor már kimutathatók területi sajátosságok a preferált tárgycsoportok, az ajándékozás szokásrendje tekintetében is. Az ajándékozott tárgyaknak a kapcsolat fázisait, elmélyülését követve meghatározott sorrendje volt. Bizonyos darabokat szabadon el lehetett fogadni (akár többet is, más-más kiszemelttől), mások azonban egyértelmű elköteleződést jelentettek. Ezeket az utóbbiakat már jegyajándéknak szokás nevezni.

A szerelmi ajándékok javarészt díszített, monogramos, gyakran feliratos, sőt - a gyűjteménnyel foglalkozók szerencséjére - sokszor datált tárgyak. A díszítmények átalakulásai felhívják a figyelmet a tárgyak funkcióváltásaira, a paraszti ízlés változására is. A korai darabok esetében javarészt a funkció, a használhatóság volt az elsődleges szempont, így a díszítmények is kisebb hangsúlyt kaptak. Később fokozatosan felértékelődött a forma és az esztétikum. Az egyre gazdagodó, szerelmi szimbólumokban bővelkedő díszítmények sok esetben használhatatlanná tették, “derealizálták” az adott tárgyat, átsorolva azt a dísztárgyak kategóriájába. A 20. század második felében végül túlnyomóvá váltak a formailag egységesült, mesterektől vásárolt dísztárgyak és vásári ajándékok. Mindez a szerelmi ajándékok egyéni jellegének háttérbe szorulásához vezetett. Ez az átalakulás rámutat a szerelem, a párválasztás, a házasságkötés társadalmi szokásrendjének változására is. Az ajándék folyamatosan vesztett ígéret-funkciójából, egyre kevésbé jelezte az elköteleződés szándékát, inkább csak a szerelmes felek közötti kedveskedésnek számított.

A fiatalok egymásnak különböző típusú, nemek szerint meghatározott ajándékokat adtak. A legények leányoknak szánt ajándékai korábban elsősorban olyan nélkülözhetetlen használati tárgyak voltak, amelyeknek minden tisztességes, szorgalmas leány eszköztárában szerepelniük kellett. Ilyen volt a mosósulyok (gyűjteményünkben “mosólapicka”),  a mángorló, a guzsaly, az orsónehezék, szövőtábla, vászonfeszítő, vetélő. Néprajzi gyűjteményünkben is számos példát találunk “szerelmes” munkaeszközre. Elvárás volt, hogy a tárgy “álljon kézre”, hatékonyan lehessen dolgozni vele. Ezeknél a tárgyaknál még jellemző volt a saját kezű díszítés. A legény szívét-lelkét és a kézügyességét is beletette az ajándékozott tárgyba. A leánynak minden bizonnyal jobban esett a házimunka, ha a kezében lévő eszközre tekintve minden pillanatban eszébe juthatott a szerelmese. A következő fotókon - a teljesség igénye nélkül - láthatjuk, hogy a konyhától a mosóteknőig, szövéstől a szépítkezésig megjelenhetett a paraszti háztartásban a tárgyiasult szerelem. 

Első pillantásra egyszerűnek tárgynak tűnhet egy lisztes lapát, de ennek az 1829-es darabnak a  hátoldalán a “Judi szűvem szerelme” felirat nagy érzelmeket feltételez T. J. részéről:
 kep1_6.jpg[Fotó: Savaria Múzeum Néprajztudományi Osztály Fényképgyűjteménye (SNF56563).]

A mindennapi kenyérről is kimondottan a nők gondoskodtak a paraszti háztartásban. A vasszécsenyi kovászkeverő korong alakú vége is kapott egy bájos, pirossal spanyolozott díszítményt: rozmaringkoszorúba foglalt, szívből kinövő virágtövet:

kep2_4.jpg[Fotó: Savaria Múzeum Néprajztudományi Osztály Fényképgyűjteménye (SNF56556).]

A szövés és fonás tárgyai is elsősorban női kézbe valók, szerelmi ajándéknak tehát remekül beillenek. Egyszerű, de kifejező az 1859-ben készült szövőtábla diszkrét szív dísze:

kep3_3.jpg[Fotó: Savaria Múzeum Néprajztudományi Osztály Fényképgyűjteménye (SNF54635)]

Kedves, naiv karcolt díszítéssel látta el a legény szíve választottja számára a mosólapickát:

kep4_1.jpg[Fotó: Savaria Múzeum Néprajztudományi Osztály Fényképgyűjteménye (SNF57971)]

Népművészetünk viszonylag ritka tárgycsoportját képezik a ruhaneműk “ráncba szedéséhez” használt  ún. ráncolófák. Gyűjteményünkben több míves, egyértelműen szerelmi szimbólumokkal díszetett példány is található. Jelen sorok írójának kedvence a “Teresia” névvel ellátott, áttört díszítésű darab.

kep5_2.jpg[Fotó: Savaria Múzeum Néprajztudományi Osztály Fényképgyűjteménye (SNF57443)]

Gyűjteményünk szerelmi témájú tárgyainak legnagyobb részét egyértelműen a vászonneműek mosás utáni kisimítására szolgáló mángorlók teszik ki. Ezek a tárgyak igazán jól példázzák azt a folyamatot, amelyben az alapvetően funkcionális szerelmi ajándék művészi módon megformált dísztárggyá avanzsált. A szerelmi ajándékozás népszerűsödése, a tárgyak esztétikai átalakulása kapcsán észre kell vennünk,hogy a díszes ajándékok tetemes hányadát már nem a szerelmesek készítették. A bonyolult faragványokkal cifrázott mángorlók jelentős részét külön erre “szakosodott” mesteremberek készítették. A különböző darabokon feltűnő sajátos stílusjegyeik alapján nem ritkán megismerhetjük az alkotó egyéniségeket is. Sokat tudunk például az alább látható, díszes, spanyolozással ékített mángorló készítőjéről, bizonyos “Jáger” Horváth József juhászlegényről, aki a mesterséget többszöri börtönbüntetése alatt tanulta ki és tökéletesítette, olyannyira, hogy munkái később több vasi és zalai faragót inspiráltak. A mi mángorlónkon egy juhász és felesége látható, név szerint Császár Mihály - aki jó barátja és rabtársa volt Jágernek -  és felesége Kis Mihály Mantzi. A szép ajándékot vélhetően az esküvőjükre kapták ügyeskezű - és helyzetéből adódóan akkoriban igen ráérő - ismerősüktől.

kep6_2.jpg[Fotó: Savaria Múzeum Néprajztudományi Osztály Fényképgyűjteménye (SNF57919)]

Nem munkaeszköz funkciójú szerelmi ajándék volt a tükrös. A gazdagon díszített, általában kisebb méretű, - zsebben hordható - kinyitható tükrök is nagy népszerűségnek örvendtek a leányok körében. Kedves darab ez a kihúzhtó fedőlappal felszerelt, igen szép karcolt-spanyolozott, virágmintás díszítésű tükrös:

kep7_1.jpg[Fotó: Savaria Múzeum Néprajztudományi Osztály Fényképgyűjteménye (SNF56802)]

A leányok legényeknek adott szerelmi ajándéka lehetett zsebkendő, kalap mellé való bokréta,  dohányzacskó, ünnephez kötötten húsvéti tojás. Jellemző volt, hogy a legény udvarlási gesztusait a leány szerelmi ajándékkal viszonozta: pl. megtáncoltatásért zsebkendő, húsvéti locsolásért húsvéti tojás járt.

A textilneműek közül kedves darab ez a finom virágmintával, “Emlék” felirattal hímzett zsebkendő:

kep8.jpg[Fotó: Savaria Múzeum Néprajztudományi Osztály Fényképgyűjteménye (SNF55185 - részlet)]

Ha jól sikerült a locsolkodás, járt a legénynek a hímestojás. A gyűjteményben szebbnél-szebb darabokat őrzünk. Az írott tojások mellett megjelennek a karcolt technikával készült hímesek is, amelyeknek egyik felén jellemzően illusztráció, másik felén pedig valamilyen felirat szerepel. Jellemző versike az “Egy kis emlékkel megleplek, mert tiszta szívből szeretlek” és ennek variációi.

kep9.jpg[Fotó: Tompa-Horváth Iringó, 2025.]

A klasszikus hímestojás analógiája a magyarszombatfai, gazdagon díszített, feliratozott, bájos  cseréptojás, amelyet Czügy János fazekasmester készített, húsvéti emlék gyanánt.

kep10.jpg

kep11.jpg [Fotók: Savaria Múzeum Néprajztudományi Osztály Fényképgyűjteménye (SNF49164, SNF49163)]

Végezetül nem maradhatnak ki az édes ajándékok, amiket a szerelmesek kölcsönösen adhattak egymásnak. Ami manapság egy doboz díszes csomagolású csokoládé, az akkoriban nem lehetett más, mint a mézeskalács. A parasztság körében már a korai időktől kedveltek voltak a vásári mézeskalácsosok - mézesbábosok - gyönyörűen díszített finomságai. Néprajzi gyűjteményünkben jelentős mennyiségű bábsütő formát találni, ezek közül álljon most itt - befejezésképpen - egy szív alakú. Éljen a szerelem!

kep12.jpg[Fotó: Savaria Múzeum Néprajztudományi Osztály Fényképgyűjteménye (SNF54652)]

 

Felhasznált irodalom:

Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium I. Szent István Társulat. Budapest, 1977.

Fél Edit–Hofer Tamás–K. Csilléry Klára: A magyar népművészet. Corvina. Budapest, 1969.

Gráfik Imre (szerk.): Vas megye népművészete. Vas Megyei Múzeumok Igazgatósága. Szombathely, 1996.

  1. Csilléry Klára: A szerelmi ajándék a magyar parasztságnál. Ethnographia. LXXXVII. 103–132.
  2. Csilléry Klára–Györgyi Erzsébet: “Szerelmi ajándék” szócikk. In.: Ortutay Gyula (főszerk.): Magyar Néprajzi Lexikon 5. Akadémiai Kiadó. Budapest, 1982. 10-14.

 

Tompa-Horváth Iringó
néprajzos muzeológus
Vasi Skanzen

Szólj hozzá