2023. feb 17.

A túlzás hatalma

írta: Savaria MHV Múzeum
A túlzás hatalma

Schrammel Imre: Pasa (lüszterterv)

A pasa - magyarosan basa - az egyik legmagasabb katonai főméltósági rang volt az Oszmán Birodalomban. Ez a címe Schrammel Imre egyik lüszterterv-ábrázolásának. A mű izgalmas, ragyogó vörös tónusainak dominanciája -mind a hatalom, a méltóság, az előkelőség védjegye. 

schrammel_kihivas_febr_pasa.jpg

A művész lüsztertervei a Zsolnay Porcelánmanufaktúrával közös munkatervek szintjén maradt elképzelések, kollázs-printek formájában. Kész tárgyakként az „experimentális”, azaz a készítés izgalmának bemutatására törekedő stílus szellemében születtek volna meg, rétegzett plasztikai és színhatásokban gazdag, irizáló, arasznyi méretű plasztikák formájában. Miután Schrammel Imre végzettsége szerint porcelántervező művészként Hollóházán és Herenden is hátrahagyta kéznyomát, szándékában állt a pécsi gyárral is együttműködni a 2010-es években egy tárgysorozat megvalósításával. A kapocs, a közös nevező a Zsolnayak tradicionális eozin és lüsztermáza lett volna. A sorozat alakjai a tervek szerint, egy fényesen csillogó, színpompás „tökéletes hazugságokra” alapozott világ szereplői, mesebeli lényei. Igazi fantázia-szülemények jó adag iróniával.

A Pasa című munka terve ezen harsány, szürreális, montázsszerű alaksorozat egyik egyedi elgondolása. Első látásra rögtön az arc helyén egy madárfej, egy papagáj néz velünk szembe. Fején madártoll mintás fejfedő, nyakában gyöngysor, derekán fényes derékkötő. A túldíszített, drágakövekkel kirakott, brokát-mintákkal díszített, fényesen csillogó öltözék láttán szemünk szinte tobzódik a pompás és izgalmas megfejtendő részletekben, míg összerakja a kollázsként elénk táruló látvány részleteit. Ez a túldíszítettség hatásában azonban visszájára fordul, egyfajta geggé válik és a mű címére utaló méltóság és előkelőség helyett hiábavaló hiúságot közvetít. A külsőség túlzott középpontba állítása hamissá és nevetségessé teszi a rangot, amelyet takar. A hatás rendkívül modern, fantáziadús, merész és feltűnő, a mondanivaló szándékoltan rebellis. A mű így minden vonatkozásában a piros szín képviselője.

Bihari-Bakodi Szilvia
restaurátor
Szombathelyi Képtár

Szólj hozzá