2023. már 17.

Ritka lepkefaj előfordulása a Vasi Skanzen területén

írta: Savaria MHV Múzeum
Ritka lepkefaj előfordulása a Vasi Skanzen területén

2023. március 9-én délután két óra körül váratlan öröm ért! A gyászlepke (Nymphalis antiopa) egy egyedét sikerült megfigyelni a Vasi Skanzen területén. Szombathelyen még sohasem találkoztam ezzel a fajjal és életem során eddig három egyedét láttam.

gyaszlepke.jpg

A gyászlepke a tarkalepkefélék (Nymphalidae) családjába tartozik. A mutatós, nagyméretű lepkét egyedi színezete miatt nem lehet más hazai fajjal összetéveszteni. Szárnyainak fesztávolsága 5–8 cm között változhat.

A lepke Európa, Ázsia és Észak-Amerika mérsékelt övi tájain, üde lombos erdőkben fordul elő. Napos erdőkben, erdei tisztásokon, erdőszéleken, ligetekben, bokros vidékeken, meleg völgyekben repül, de kertekben és parkokban is megtalálható. A lepke kisebb vagy közepesen magas fák kicsurgó nedvét, nagytestű patások ürülékét szívogatja. Kedveli a rothadó gyümölcsöket is, de virágra nagyon ritkán száll.

Egyetlen nemzedéke júniustól augusztus végéig repül, majd lepke alakban telel át. Az áttelelt egyedekkel még májusban is találkozhatunk. A hernyók júniustól júliusig, közös szövedékben kecskefűzön, nyír- és nyár- és szilfajokon táplálkoznak.

Hazánkban a második világháború után állományai erősen megcsappantak. Egyedszáma többnyire tartósan alacsony, de figyelemre méltóan állandó. Korábban a nagyvárosokban is rendszeresen megjelent, ma leginkább hegyvidéki patakvölgyekben figyelhetjük meg. Védett, természetvédelmi értéke 50 000,- forint.

Azokban az években, amikor állománynagysága hirtelen megnő, vándorol, ezért joggal bízhatunk benne, hogy másoknak is hasonló élményben lesz része Szombathely belterületén. Nagyon örültem, hogy megfigyelhettem!

 

Vörös Norbert
állatgondozó
Vasi Skanzen

 

A kép forrása: https://www.izeltlabuak.hu/faj/gyaszlepke

Szólj hozzá