Betlehemezés Vas vármegyében
December hónap régi magyar elnevezése karácsony hava, mely utal az év végén tartandó egyik legfontosabb keresztény ünnepünkre. Advent első vasárnapjával – mely a karácsonyt megelőző négyhetes várakozási időszak kezdete – új egyházi évbe lépünk. Magát az ünnepet és a hozzá tartozó ünnepkört az egyházon kívül megtartják.
A paraszti kultúrában a húsvéti ünnepkörhöz hasonlóan a karácsonyt is megelőzi a lelki előkészület karácsonyi böjt formájában, mely a teljes adventi időszakra vonatkozik. Kiemelt ünnepként számos népszokás is tartozik az január 6-ig, vízkeresztig tartozó időszakhoz, melyek közül a legismertebb talán a betlehemezés szokása, a betlehemes dramatikus játék.
A többszereplős előadások első szövegei magyar nyelvterületen a 17. századból származnak, ezek iskolai előadás céljára készültek. „A 19–20. századi paraszti betlehemezés középpontjában hazánkban a kifordított bundát viselő betlehemi pásztorok párbeszédes, énekes-táncos játéka áll.”[1] A szereplők házról házra járnak, majd a bebocsájtást nyerő helyeken előadják Jézus születésének történetét. Központi tárgya az ünnepi szokásnak a hordozható, többnyire fából készített, színes papírokkal és egyéb díszekkel ellátott betlehem, amely ábrázolhatott templomot, istállót, ritkábban akár barlangot is.[2]
A szokásnak több táji típusa alakult ki, de két fő formája különböztethető meg: az élő szereplőkkel eljátszott történetmesélés vagy a bábokkal előadott, ún. bábtáncoltató betlehemezés.[3]
Körmendi gyerekek betlehemmel Csákánydoroszlón 1936-ban
Savaria Múzeum Néprajztudományi Osztály, ltsz.SNF477
A Dunántúlon elterjedt változatban a szereplők gyakran antikizáló neveket viselnek. Így például a Vas vármegyei nagymizdói változatban Titeris és Maksus a két pásztor, a harmadik, az öreg neve pedig Koredob. Rajtuk kívül még az Angyal a szereplője a betlehemesnek.[4] Többnyire az angyalnak beöltözött szereplő viszi a betlehemet a kezében.
Betlehemezés Felsőmarácon 1939-ben
Savaria Múzeum Néprajztudományi Osztály, ltsz. SNF379
A betlehemezésből önállósult pásztorjelenet dunántúli változatára példa a vasszilvágyi pásztorozás, melyhez még az 1960-as években is lehetett emlékeket gyűjteni.[5]
A hónap műtárgyául választott betlehem a fából, papírból készített társai mellett ritkaságnak számít. Az 1905-ben Muraszombaton gyűjtött „barlangszerű, csipkézett elülső szegélyével színpadot idéző betlehem belső lapjára egy Máriát a Kisjézussal ábrázoló korabeli, századeleji kis szentképet ragasztottak. Az egyik oldalon az ajtószerű nyílás letörött. Egyedi darabnak tűnik az a két fazekasmunka, melynél a mélytányért két figurális betlehemi jelenettel: a pásztorok hódolatával, valamint a háromkirályok imádásával töltöttek meg. Készítési helyéről és készítőjéről sajnos nem tudunk közelebbit, de stílusjegyeiből következtetve a naiv művészet század eleji szép példájának tekinthetjük.”[6]
Cserépbetlehem
Savaria Múzeum Néprajztudományi Osztály, ltsz. 58.229.1
Ungvári-Kmellár Viktória
néprajzos muzeológus
Vasi Skanzen
Felhasznált irodalom és hivatkozások
DÖMÖTÖR Tekla
1977 betlehemezés, betlehemes játék szócikk. Magyar Néprajzi Lexikon. Első kötet A–E
http://mek.niif.hu/02100/02115/html/1-713.html, letöltés dátuma: 2024. november 30.
DÖMÖTÖR Tekla–HOPPÁL Mihály–PALÁDI-KOVÁCS Attila (szerk.)
1990 Magyar Néprajz VII. Népszokás, néphit, népi vallásosság. Budapest: Akadémiai Kiadó
http://mek.niif.hu/02100/02152/html/07/index.html, letöltés dátuma: 2024. december 3.
HORVÁTH Sándor
1996 Népszokásos, vallásos élet. In GRÁFIK Imre (szerk.) Vas megye népművészete.
https://library.hungaricana.hu/hu/view/MEGY_VASM_Sk_1996_Vasmegyenepmuveszete/?pg=0&layout=s, letöltés dátuma: 2024. december 2.
SZOJKA Emese–FOSTER Hannah Daisy–KOLTAY Erika
2015 Betlehem. „nagy dolgok a jászolnál történnek”. Kiállításvezető. Budapest: Néprajzi Múzeum
[1] DÖMÖTÖR 1977: on.
[2] SZOJKA–FOSTER–KOLTAY 2015: on.
[3] DÖMÖTÖR 1977: on.
[4] DÖMÖTÖR–HOPPÁL–PALÁDI-KOVÁCS 1990: on.
[5] A szokásról bővebben lásd a Magyar Néprajz VII. kötetében.
[6] HORVÁTH 1996: 306 – 307.