Gobelinbe szőtt tollak
Péreli Zsuzsa: Madárbarát
Péreli Zsuzsa 1974-ben diplomázott az Iparművészeti Főiskolán Budapesten. Frank János művészettörténész már az első textilbiennálén felfedezte Péreli Zsuzsa különös stílusát. Egyik kiállításának megnyitóján úgy fogalmazott: a gobelin szinonimája Péreli Zsuzsa.
Péreli Zsuzsa művészi pályája kezdetén - amikor a magyar textilművészet kilépett addigi keretei közül, birtokba véve más művészi tartományokat, mind a land-art vagy a konceptualizmus, amikor a textilművészetben idegen anyagok jelentek meg, mint az üveg, a damil, a gyanta, a műanyag -, az 1976-os szombathelyi textilbiennálén textiles textilt állított ki. Ez a Régiség című alkotása volt, mely egy selyemkendőkből készült kollázs, ahol a bordűrbe tondo alakú gobelint komponált, melynek témája egy régi kastély. Az útkereső alkotások között mégis díjat kapott már ekkor.
Péreli Zsuzsa a kezdetektől konzervatívan kezelte a textilművészetet. Forradalmisága abból adódott, hogy a kárpit műfaji határain belül próbált tágítani - ez volt az ő privát avantgárdja. Első jelentős, nagy feltűnést keltő alkotása az Amnézia, mely vörös keretben kétoldali gobelinből áll, egy avers és egy revers oldalból. Az emberi kapcsolatokat elmálasztó, szerelmeket szétromboló időről esik itt szó, és az időnek ellenálló igaz emberi kapcsolatról. Munkáiban archaikus elemeket szerepeltet, ám ezek nem az ókorba nyúlnak vissza, hanem a XIX. század romantikáját, a XIX-XX. század fordulóját és a XX. századot elevenítik meg.
Pályája során több miniatűrtextilt is készített, szövött, melyeknek mérete nem haladhatta meg a 20 x 20 x 20 cm-t. Ezek többnyire portrék, női arcok, a Madárbarát című, bájos minijét kivéve. Az alkotás egy barnás alapszínű gobelin, melynek középpontjában egy madárbarát – ember figura látható, akinek a kezére egy kékes színű kismadár szállt. A mű centrális kompozícióját a gobelinbe beleszőtt apró, szintén barnás árnyalatú tollak ékesítik, keretezve azt.
Cebula Anna
művészettörténész, igazgató
Szombathelyi Képtár