2024. aug 08.

Textilbe szőtt tragédia

írta: Savaria MHV Múzeum
Textilbe szőtt tragédia

Solti Gizella: Fél csíkos kabát

Solti Gizella falikárpit-művész magától a mestertől, Ferenczy Noémitől tanulhatott, aki reáhagyta, mint legkedvesebb tanítványára, a szövőszékét, amin aztán egész életében dolgozott. Solti Gizella Munkácsy-, valamint Kossuth-díjas művész, a tradicionális gobelintechnika virtuóza volt. Egy személyben festő, cartonniere és kárpitszövő. Nemcsak megtervezte, megrajzolta gobelinjei vázlatát, hanem elkészítette hozzájuk a kartont, valamint hangyaszorgalommal meg is szőtte elképzeléseit. Mindezek mellett sok időt töltött más műfajok művelésével is, tágítva szakmai határait és feszegetve műfaji korlátait. Szövése káprázatos technikai tudásról árulkodik, miközben anyag- és formaválasztása néha meghökkentő végeredményhez, sajátos megoldásokhoz vezetett. Kísérletezéseiben teret engedett kifogyhatatlan fantáziájának. A kárpitszövéshez használt hagyományos anyagok mellé, mint a gyapjú, kender vagy aranyszál szívesen társított a textiltől idegen anyagokat, mint a fémeket, filmszalagokat, szögeket.  A hagyományos szövésen kívül is szokott szőni, szalagokat kötve egymás mellé, papírdarabokból komponált hullámzó sorokat vagy éppen egy római járólapról készített frottázst, amit aztán textilbe is átültetett.

008_solti-fel_csikos_kabat.jpg

Solti Gizella sajátosságának számított, hogy dupla felvetéssel is szokott dolgozni. A dupla felvetés dupla réteget eredményezett, ezt nagyon kevés művész műveli a világon, személy szerint én először ezzel Lengyelországban találkoztam. Azoknál a műveknél azonban nem volt ilyen sűrű a felvetés. Csak képzeljék el, amikor 1 centiméteren 6 szál fut, és a közé a 6 felvetőszál közé szövi be a vetülékfonalakat. És még ehhez ráadásnak duplán csinálta, ami miatt a szövés plasztikus hatást keltett, ebben is megmutatkozott szuverenitása.

Solti Gizella a Magyar Iparművészeti Főiskola elvégzése után kezdetben figurális, később nonfiguratív gobelineket készített. Első nagy sikerét a haláltábori rabruhát mintázó Fél csíkos kabát című amorf művével érte el, amely a háborúra és a meghurcoltatásra emlékezteti szemlélőjét. A kabátka nem csak, hogy kicsi, de még ráadásul nem is egy egész, hanem csak fél, ami még jobban fokozza a drámaiságot, a kiszolgáltatottságot. Később formára „szabott” szövött gobelingyümölcsöket készített, melyeket régi dunsztosüvegekbe „rakott el” és celofánnal zárt le, megvédve a külvilágtól parányi méretekbe zárt sziporkázó gondolatait. Művei kiléptek a textil műfajából, egyszerre voltak festőiek, grafikusak, figuratívak és absztraktak, tradicionálisak és formabontóak. Nagy műgonddal szőtt gobelinjeiben, virtuóz textilgrafikáiban és „írógéprajzaiban” a felszínnél mindig mélyebbre hatolva a lét titkait, a megpróbáltatásokat, az örömöt és a bánatot igyekezett több rétegben és olvasatban feltárni és megmutatni.

Cebula Anna
művészettörténész, igazgató
Szombathelyi Képtár

Szólj hozzá