Schrammel Imre: Kiskocka átlőve
Az ütéssel és lövéssel deformált tökéletes kockák és hasábok, -az úgynevezett "robbantott” formák, Schrammel Imre munkásságának az 1970-es évekre jellemző, átütő erejű darabjai. Lebilincselően érdekes mind készítéstechnikájuk, mind az a művészi elgondolás és szándék, amely létrehívta ezeket az unikális műveket. Előtte senki sem csinált még átlőtt kerámiaszobrokat. A művész saját elmondása szerint, egész Nyugaton és Amerikában ezek az alkotások hoztak ismertséget és elismerést számára, amit ráadásul egy regényes, értelmezésbeli félreértés-történet is színesít a művész visszaemlékezéseiből.
A kíváncsiság, a kialakítás továbbgondolása, a nyomhagyás szándéka a művészeti indíttatás Schrammel Imre lőtt munkái esetében is. A korszak lényege a kísérletezés: kísérlet az előzőleg tökéletesre alkotott forma tovább gondolására, a belőle következő lehetőségek kikísérletezésére. A mértani pontossággal, metszéssel elkészített kockák és hasábok az Alföldi Porcelángyár hengeres, ipari nyersanyagából készültek, kizárólag eszközök érintette kialakítással. A makulátlan, még képlékeny alapanyagú formák lövések hatására deformálódtak a művészi elképzelés meglepő tárgyaivá. Alkotójukat kíváncsisága hajtja. A kísérletek az anyag és a behatás újabb- és újabb variációit szülték: konyhában, pincében, lőtéren, légpuskával, komolyabb fegyverekkel -fegyvertartási engedély nélkül, a magyarországi szocializmus korszakában, nem kis kockázat árán. A különös alkotási folyamat akcióművészetnek is tekinthető. A lövés által kialakult egyszeri és megismételhetetlen művészi formák furcsák és izgalmasak. A művészből meglepődést, a közönségből meghökkenést, a szakmából elismerést váltanak ki. Számos szubjektív asszociációt hozhatnak fel bennünk.
A technika az újdonság erejével hat. Nyugaton és Amerikában ezek az alkotások hozzák meg az ismertséget és elismerést a művész számára, amit ráadásul egy regényes, fordításból adódó értelmezésbeli félreértés-történet is színesít a művész visszaemlékezéseiből: Az elsőként Németországban bemutatott darabok kapcsán íródik 1979-ben, a Ceramics Monthly című folyóiratban Clay and bullets címmel az a cikk, amelyben a szocialista országból érkező művész fegyvertartási engedéllyel kapcsolatos vicces megjegyzését tévesen úgy fordítják, hogy Mr. Schrammel rendőrökkel „bérlöveti” munkáit.
A Kiskocka átlőve (1978) című mű ezen tematikus sor különleges darabja. Filigrán méretével és nyomdatechnnikai felületalakításával hívja fel magára a figyelmet. A hófehér, betűlenyomatos, találatot kapott kis kocka az írott sajtóra, a média szerepére való utalás. Átlőtt volta üzenetet hordoz, jelentéssel bír, melyet a művész szándéka szerint a befogadó dekódolhat.
Bihari-Bakodi Szilvia
restaurátor