múzeumi mozaik

a Savaria Megyei Hatókörű Városi Múzeum blogja

2024. máj 28.

Egy ásatási rajz a régészet hőskorából

írta: Savaria MHV Múzeum
Egy ásatási rajz a régészet hőskorából

A Savaria Múzeum Régészeti Adattárának legkülönlegesebb és legrégibb darabjai közé tartozik az 1903-as ásatási rajz, amely Miske Kálmán feltárásán készült.

honap_mutargya_kep1.JPG

A velemi Szent Vid-hegyet a nemzetközi régészettel vitathatatlanul Miske Kálmán ismertette meg, az 1890-es évektől egészen 1929-ig folytatott itt régészeti kutatásokat. Munkáját minden bizonnyal nagy gondossággal és pontossággal végezte, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy írt a témában a Kultuszminisztérium módszertani folyóiratába és a Múzeumi és Könyvtári Értesítő egyik számába is. A velemi feltárásairól azonban csak néhány fényképfelvétel, pénzügyi elszámolások, az 1901. évi ásatási napló részleteit tartalmazó jelentése, és a hónap műtárgyának ...

Tovább Szólj hozzá

2024. máj 15.

A társas szellem szimbóluma

írta: Savaria MHV Múzeum
A társas szellem szimbóluma

A rohonci szabó céh ónkannája

A szegények ezüstjének is nevezett ón lelőhelyeit a 12. században fedezték fel a sziléziai Érchegységben, az innen kinyert alapanyagot használta aztán a 18. századig szinte egész Európa. Az ón 232 C fokon olvadó, ezüstszínű puha fém, melyet ötvözéssel erősítettek. Az ón megmunkálása, az ónöntés kis műhelyben, a középkortól céhes keretek közt zajlott. Magyarországra a 14-15. században, dél-német, osztrák és cseh közvetítéssel került. Az ónedény elterjedése miatt jöttek létre az ónöntő céhek, mestereik a Nürnbergből induló dél-német ónművesség hagyományait éltették tovább. Az ország három részre szakadásának idején Erdélyben működött a legtöbb öntő, de több központ jött létre Észak-Magyarországon is. Az ...

Tovább Szólj hozzá

2024. máj 10.

Egy kivégzés dokumentuma

írta: Savaria MHV Múzeum
Egy kivégzés dokumentuma

Propagandakiadvány Nádasdy Ferenc, Zrínyi Péter és Frangepán Ferenc kivégzéséről

1671. április 30-án összeesküvés vádjával kivégezték Magyarország legnagyobb főurainak három tagját: Nádasdy Ferenc országbírót Bécsben, Zrínyi Péter horvát bánt és Frangepán Ferencet Bécsújhelyen. A kivégzés nemcsak Magyarországon, de egész Európában megdöbbenést váltott ki, hiszen még a pápa is szót emelt az érdekükben.

kep2.jpg

A kivégzéshez hosszú út vezetett, annak gyökere még az 1664-ben megkötött vasvári békét követően meginduló Wesselényi-féle összeesküvésig nyúlik vissza. Miközben ugyanis Szentgotthárdnál a keresztény seregek fényes győzelmet arattak az oszmán erők felett, a Vas vármegye akkori székhelyén megkötött békében lényegében a fennálló status quo-t erősítették meg, ezzel török kézben ...

Tovább Szólj hozzá

2024. máj 02.

Hagyomány és frissesség humorral vegyítve

írta: Savaria MHV Múzeum
Hagyomány és frissesség humorral vegyítve

Fürtös György: Madár (kerámia, 1969)

Fürtös György szobrász, keramikusművész (1939-2010). Tevékenysége Pécs városához köthető. 1962-ben végez a Magyar Iparművészeti Főiskolán, ahol mesterei: Borsos Miklós, Csekovszky Árpád. 1980-ban Munkácsy-díjat kap. Tervezőművész a Zsolnay Porcelángyárban, Pécsett él. Pop art-os szobrok mellett korongozott elemtöredékek negatívjaiból építkező konstruktív pirogránit falképeket és plasztikákat készít. Kutat, épületkerámiát, deformált „lelet-edényeket” alkot. Műveit karakteres formák, dekorativitással párosult humor jellemzi. Az 1969-70-es Siklósi szimpózium vezetőségi tagja, ahol később is rendszeresen közreműködik. Rövid időre Kecskeméthez is kötődik munkássága.

schrammel-gyujtemeny-honap-mutargya-aprilis.jpg

Madár című munkája is Siklóshoz köthető. ...

Tovább Szólj hozzá

2024. ápr 30.

Csöngettyű, pörgő, kolomp, harang

írta: Savaria MHV Múzeum
Csöngettyű, pörgő, kolomp, harang

  „Délibábos ég alatt kolompol
Kis-Kunságnak száz kövér gulyája…”

(Petőfi Sándor: Alföld c. vers – részlet)

 

A pásztornak a botja, a kutyája és az ostora mellett az egyik legfontosabb eszköze a kolomp. Miért? Gondoljunk csak bele, hogy az esti órákban a kihajtott jószágokat keresve a hallásunk után járva találjuk meg az eltévedt juhot vagy szarvasmarhát.
Egy olyan eszközről teszek említést, melyet már az ókortól kezdve ismertek az emberek, bár abban az időben inkább díszként használták, mint sem jószágcsengettyűként. A népvándorlás kori leletek bizonyítják, hogy a bronzcsengettyűt és a vaskolompot mint használati tárgyat alkalmazták a hun és az avar kori állatartó emberek.
Múzeumi anyagok között kevés ...

Tovább Szólj hozzá

2024. ápr 20.

A Nap és a Hold násza

írta: Savaria MHV Múzeum
A Nap és a Hold násza

Apis bika bronzszobra

A kozmikus jelenségek termékenységgel való összekapcsolása már az őskortól fogva jelen van az emberiség történetében. A bika és a Hold ilyennemű összefonódására számtalan bizonyíték áll rendelkezésre, ilyen például a dél-nyugat franciaországi lascaux-i barlang egyik bölényrajza, a catal hüyük-i régészeti lelőhelyen előkerült festmények és gipszreliefek, de akár magyar példaként a bodrogkeresztúri paleolitikumi emlékeket is említhetjük. (Drössler, 1986) Átlépve az ókorba pedig egyértelmű, hogy a savaria Iseumban kiállított Apis bika emlékeket kell vizsgálnunk, ha kapcsolatot keresünk a bikához és a Holdhoz kapcsolható hiedelmek között.

A születés és az elmúlás kozmikus jelképe egyértelműen az elfogyó, majd az ...

Tovább Szólj hozzá

2024. már 31.

Városképi emlékek – Trafiképületek Szombathelyen

írta: Savaria MHV Múzeum
Városképi emlékek – Trafiképületek Szombathelyen

Trafikálás a régi trafikokról címmel emlékezett meg az utolsó – eredeti formáját megőrzött, a Pelikán parknál álló – szombathelyi trafiképületről 2023 augusztusában Orbán Róbert helytörténész. Szeptemberben pedig bemutatták Peltzer Géza újságíró könyvét Solymos Endre (1922–2001) hadirokkant példamutató életéről, aki mozgássérültként ebben a trafikban dolgozott.

Az idővel édességet, ajándéktárgyakat is kínáló dohányárudák városaink múlt századi képének kedves, magános állású üzletkéi (voltak). Látva a szombathelyi trafiképületek romló állapotát, esetenként megkérdőjelezhető módú átalakítását, vagy épp eltűnését, jó évtizeddel korábban már e sorok írójának érdeklődését is felkeltették. ...

Tovább Szólj hozzá

2024. már 27.

„Az idő árján úgy remegtek ők, mint sírköves, dülöngő temetők.”

írta: Savaria MHV Múzeum
„Az idő árján úgy remegtek ők, mint sírköves, dülöngő temetők.”

Király Vilmos Sírkert című művéről

Egy műtárgy keletkezése időfolyamba szúrt mérföldkő. Az alkotás a létrejövetel pillanatában egyszerre emlékművé is válik, a kor, az év, a pillanat emlékművévé, melyben megszületett. Nagyon sok mindent megtudhatunk egy adott korról, ha a benne született műtárgyakat vizsgáljuk. Nem csak az uralkodó stílusokat, a divatos technikákat ismerhetjük meg, de képet kaphatunk a művészeket foglalkoztató kérdésekről is, melyek szobron, képen, zenén végigvonulnak, feltűnnek.

kiraly_vilmos_sirkert2.jpg

Nincs ez másképpen a hónap választott műtárgyának esetében sem. Király Vilmos szobrászművész bronzba álmodott szobra a kilencvenes évek elején született, egészen pontosan 1998-ban. Ez egy több szempontból is izgalmas időpont. A megváltozó történelemkép, az ...

Tovább Szólj hozzá

2024. már 20.

"A test lágy álomba merítő keverékhez jut...." - Tudatmódosítás az antikvitásban?

írta: Savaria MHV Múzeum
"A test lágy álomba merítő keverékhez jut...." - Tudatmódosítás az antikvitásban?

“Mentek, s elkeveredtek azonnal a lótuszevőkkel,
 kik nem terveztek számukra gonosz veszedelmet,
 ámde megízleltették vélük a jóizü lótuszt.
 És közülük ki a mézédes termést meg is ette,
 már nem akart hírt adni nekünk, nem akart hazatérni,
 ott kívánt az örökre maradni a lótuszevőknél,
 egyre a lótuszt szedni, feledve a szép hazatérést.
 Őket, sírtak bár, a hajóra vezettem erővel,
 és evezőpad alá lekötöztem a görbe hajókon…”

Az Odüsszeia 9. énekének részletében a főhős és társai elvetődnek a lótuszevők szigetére, ahol feltehetőleg az egyiptomi vizililiom, vagyis a kék lótuszt kóstolták meg társai. A lótuszvirág, amely rengeteg egyiptomi ábrázoláson maradt fenn, erősen pszichoaktív növény - és ...

Tovább Szólj hozzá

2024. már 12.

Amiről egy övveret mesél...

írta: Savaria MHV Múzeum
Amiről egy övveret mesél...

A pajzs alakú, áttört hátterű növényi ornamentikával díszített, világos rajzolatú, jó minőségben kivitelezett, leheletvékony aranyréteggel bevont öntött bronz kisszíjvég a késő avar fémművesség szép példája.

javitott_veret.jpg

A veret a tárgytípusnál a későavar korban alkalmazott gyakorlat szerint készült. Elő- és hátoldalát külön öntötték ki, majd apró szegecsekkel erősítették egymáshoz illetve az övre, jelen esetben annak mellékszíjára (a bőrszíj verethez korrodálódott maradványai nyomokban még megfigyelhetők). Azonban a használat során ez a szabadon csüngő kisszíjvég megrongálódott és a hátlapja elveszett; ezt két, T-alakban felszerelt, szélén domborított pontsorral díszített, vékony ezüstpánttal pótolták, így oldva ...

Tovább Szólj hozzá

süti beállítások módosítása
Mobil